søndag 10. august 2008

Bærtid

Nå bugner det av bær i hagen. Kirsebær, bringebær, rips, solbær og stikkelsbær.
Kirsebæra er så og si i hus, det henger bare igjen litt i toppen som antakelig pippippen får kose seg med. Vi har et tre med mørk bær og et tre med lys bær. I år tror jeg alt går til safting siden vi er helt tomme for hjemmelaget saft.

Jeg har vært ute i kveld og plukket litt bringebær, og nå haster det for den røsser av bare jeg ser hardt på den. Jeg plukket for 10 dager siden det som var modent da og i mellomtiden har vi vært på ferie. Må nok høste resten før det er for seint. Kan jo ikke la den velsmakende bæra gå til spille.
Det meste av bæra blir puttet rett i fryseren og tatt oppigjen når høststormene uler og regnet pisker mot vinduet. Da er det fint å kose seg inne meg safting og sylting synes jeg.
Nam nam nyplukket bringebær.

3 kommentarer:

Mitt hvite hus sa...

Så herlig med en hage som bugner av deilig bær:=) Bringebær er min favoritt:=)
Nyt de deilige bærene og søndagen :=)

Klem =)

Huset i skogen sa...

Nam, nyplukkede bær! Her har vi værtpå blåbærtur idag. Trenger ikke dra langt, bare ta bøtta og gå bak huset..og vips, så er vi i blåbærskogen! Fint å finne fram når det er vinter og en får lyst på noe godt på brødskiven.
Kos dere med bærene og ha en fin uke:)

Drømmen om en eplehage sa...

Det så delig ut!

Her fikk jeg ett lass med ripsgele med mamma i dag, så nå har vi helt til neste år tror jeg.

Takk for hyggelig komentar!
Klem